@INCOLLECTION{CAPPA_2021_INCOLLECTION_CFG_461297, AUTHOR = {Cappa, C. and Ferro, M. and Giulivi, S.}, TITLE = {Valutare l'efficienza di lettura in classe, fra "ecologia" e tecnologie}, YEAR = {2021}, ABSTRACT = {La sperimentazione AEREST ha consentito la creazione di un protocollo in grado di offrire una valutazione accurata e dettagliata delle abilità di lettura e comprensione del testo. Lo strumento si è rivelato semplice da utilizzare per gli insegnanti, ed è stato accolto con curiosità e interesse dagli allievi, certamente attratti dal supporto utilizzato per la somministrazione (il tablet), ma anche dai testi, che sono stati scelti e adattati con particolare cura. L'analisi dei dati ha consentito di identificare una considerevole varietà di profili di lettori, per i quali sarà possibile progettare percorsi di potenziamento mirati. Come già accennato, si è potuta constatare l'efficacia dello strumento nell'identificazione di allievi le cui difficoltà (pur evidenti agli occhi degli insegnanti) non vengono rilevate dai test comunemente utilizzati per la valutazione, ma la cui lettura non può essere considerata 'efficiente'. Costituiscono esempi in questo senso gli allievi che decodificano in modo accurato e veloce, con buone prestazioni nella comprensione all'ascolto, ma che manifestano difficoltà nella comprensione di un testo in lettura silente, poiché in questa attività devono integrare la decodifica con l'accesso al significato. Un ulteriore esempio è costituito dagli allievi che ottengono buoni risultati in tutti i test, impiegando però un tempo eccessivamente lungo per svolgerli. Nella prospettiva qui adottata, anche per questi allievi è necessario individuare strategie di supporto volte a evitare che le attività scolastiche, in particolare i compiti a casa, occupino una parte troppo ampia del tempo dell'allievo, togliendo spazio al gioco, allo svago, agli interessi personali e alla socializzazione. Questi ultimi sono aspetti che, come sottolinea la Carta internazionale dei diritti dei bambini (1959), rivestono un'importanza cruciale per il processo di crescita e il benessere generale di ciascuno. Oltre alle difficoltà, il protocollo AEREST consente di mettere in evidenza le prestazioni eccellenti, grazie alla struttura dei test e alle caratteristiche dei testi e delle domande che li accompagnano. Capire a fondo come "funzionano" gli allievi è indispensabile per poterli sostenere al meglio negli apprendimenti, indipendentemente dalla presenza o meno di un'"etichetta" diagnostica. Gli insegnanti hanno in questo senso una grande responsabilità, e uno strumento come AEREST, grazie anche all'implementazione su piattaforma tecnologica, può aiutarli in quella che forse è la loro principale sfida quotidiana: fare in modo che le difficoltà scolastiche non siano vissute come barriere all'apprendimento, al successo scolastico, alle opportunità professionali, alla realizzazione personale, ma come soglie da superare e da trasformare in trampolini di lancio.}, KEYWORDS = {efficienza di lettura, decodifca, comprensione, scuola primaria}, PAGES = {49-69}, URL = {https://buponline.com/prodotto/disturbi-specifici-dellapprendimento-e-insegnamento-linguistico/}, VOLUME = {3}, PUBLISHER = {Bononia University Press (Bologna, ITA)}, ISBN = {978-88-6923-829-1}, BOOKTITLE = {Didattica dell'italiano}, EDITOR = {Garulli, V. and Pasetti, L. and Viale, M.}, } @INCOLLECTION{GIULIVI_2021_INCOLLECTION_GCF_461302, AUTHOR = {Giulivi, S. and Cappa, C. and Ferro, M.}, TITLE = {Le difficoltà di lettura. Limiti o soglie calpestabili?}, YEAR = {2021}, ABSTRACT = {'Se alzi un muro, pensa a ciò che resta fuori', scrive Italo Calvino in uno dei suoi romanzi più celebri, Il barone rampante. Quante volte alziamo muri, nelle situazioni e negli ambiti più disparati, magari senza che ce ne sia volontà o consapevolezza? La scuola, paradossalmente, è forse uno dei contesti in cui più spesso ciò accade. Non per negligenza, né per carenza di competenze - almeno nella maggioranza dei casi - ma perché la complessità dell'universo educativo, e di una classe, è spesso difficile da afferrare, accettare, accogliere, gestire, percepire come un valore. Il problema è che, in certi casi, a restare fuori dal muro sono le opportunità di apprendimento degli allievi, il loro benessere scolastico ed extrascolastico, le loro possibilità future. La lettura e le opportunità di accesso al testo possono costituire uno dei migliori trampolini di lancio, oppure una delle maggiori barriere, verso un'educazione adeguata, verso la possibilità di partecipazione attiva nella società, verso future opportunità accademiche e professionali. Le abilità legate alla lettura, la maggiore o minore efficienza con cui l'allievo le sviluppa costituiscono anche una delle principali fonti di complessità in classe. Da qualche tempo si assiste in Ticino a una crescente attenzione verso le difficoltà e i disturbi della lettura. I docenti sono sempre più sensibili, informati e aggiornati sul tema. Ciò che ancora sfugge, tuttavia, è l'estrema eterogeneità dei profili dei 'piccoli lettori', e la reale natura delle difficoltà che possono manifestarsi in età scolare. Consideriamo, per esempio, una delle cause di tali difficoltà: la dislessia, il disturbo specifico dell'apprendimento (DSA) che impedisce l'automatizzazione della decodifica del testo scritto. Si tratta di un disturbo di origine neurobiologica; ciò non significa, tuttavia, che si manifesti in modi sempre uguali o costanti nel tempo. Ogni dislessia (o altro DSA) è diversa da ogni altra e ogni dislessia evolve nel tempo insieme all'allievo. Come ricorda Giovanni Bollea, fondatore della neuropsichiatria infantile in Italia, "i disturbi dei bambini sono disturbi che cambiano in persone che cambiano" (Bollea, 1980). I DSA possono cambiare per una molteplicità di fattori, che spaziano dalle caratteristiche cognitive ed emotive del singolo, a quelle dei contesti in cui vive, agisce, apprende: la scuola, la famiglia, gli spazi di svago e socializzazione. Riuscire a gestire a scuola questo genere di complessità significa creare le condizioni per trasformare potenziali barriere in trampolini di lancio; significa permettere a tutti gli allievi, anche a coloro che devono fare i conti con un disturbo o una difficoltà di lettura, di trarre il massimo dal luogo primariamente preposto agli apprendimenti e all'educazione.}, KEYWORDS = {scuola primaria, didattica, apprendimento}, URL = {https://publications.cnr.it/doc/461302}, EDITOR = {Biffi, C. and Falconi, R.}, } @INPROCEEDINGS{BRUNO_2021_INPROCEEDINGS_BGCMF_461393, AUTHOR = {Bruno, E. and Giulivi, S. and Cappa, C. and Marini, M. and Ferro, M.}, TITLE = {Evaluating the accuracy of decoding in children who read aloud}, YEAR = {2021}, ABSTRACT = {Digital tools based on automatic speech recognition (ASR) could be a useful support for teachers in assessing the reading skills of the students. We focus on the evaluation of the decoding accuracy of children with grade level ranging from the 3rd to the 6th performing a reading aloud task on a narrative text displayed on an ordinary tablet using the ReadLet platform. On the basis of previously collected data, we built a gold dataset with sentences characterised by the audio data, the original text to be read, and the text actually spoken by the child. By using the open-source Kaldi toolkit an ASR system based on the GMM-HMM model was trained on the training portion of the gold dataset. The accuracy of the ASR system was calculated as the ability to correctly decode the test audio data with respect to the annotated text, and the decoding accuracy of the children was estimated by measuring the gap between the results obtained with the annotated text and the original text. A consistent trend with increasing grade level was found in terms of word correctness, substitutions and insertions, while the trained model appears to be significantly able to evaluate the children decoding accuracy.}, KEYWORDS = {speech recognition, decoding accuracy, reading aloud, voice parameters, Kaldi, GMM-HMM acoustic model}, PAGES = {145-148}, URL = {https://publications.cnr.it/doc/461393}, DOI = {10.36253/978-88-5518-449-6}, PUBLISHER = {Firenze University Press (Firenze, ITA)}, ISBN = {978-88-5518-449-6}, CONFERENCE_NAME = {12th International Workshop on Models and Analysis of Vocal Emissions for Biomedical Applications (MAVEBA'21)}, CONFERENCE_PLACE = {Firenze (Italy)}, CONFERENCE_DATE = {14-16/12/2021}, BOOKTITLE = {Proceedings of the 12th International Workshop on Models and Analysis of Vocal Emissions for Biomedical Applications (MAVEBA'21)}, EDITOR = {Manfredi, C.}, } @INPROCEEDINGS{TAXITARI_2021_INPROCEEDINGS_TCFMNP_441870, AUTHOR = {Taxitari, L. and Cappa, C. and Ferro, M. and Marzi, C. and Nadalini, A. and Pirrelli, V.}, TITLE = {Using mobile technology for reading assessment}, YEAR = {2021}, ABSTRACT = {The enormous potential of Information and Communication Technologies (ICT) for addressing critical educational issues is generally acknowledged, but its use in the assessment of the complex skills of reading and understanding a text has been very limited to date. The paper contrasts traditional reading assessment protocols with ReadLet, an ICT platform with a tablet front-end, designed to support online monitoring of silent and oral reading abilities in early graders. ReadLet makes use of cloud computing and mobile technology for large-scale data collection and allows the time alignment of the child's reading behaviour with texts tagged using Natural Language Processing (NLP) tools. Initial findings replicate established benchmarks from the psycholinguistic literature on reading in both typically and atypically developing children, making the application a new ground-breaking approach in the evaluation of reading skills. Index Terms--reading assessment, reading research, mobile technology, NLP, cloud computing, special education needs.}, KEYWORDS = {reading assessment, reading research, mobile technology, NLP, cloud computing, special education needs}, PAGES = {1-6}, URL = {http://www.ieee.ma/cist20/component/content/?id=26\&Itemid=185}, ISBN = {9781728166469}, CONFERENCE_NAME = {6th IEEE Congress on Information Science \& Technology (IEEE CIST'20)}, CONFERENCE_PLACE = {online}, CONFERENCE_DATE = {05/06/2021}, } @INPROCEEDINGS{FERRO_2020_INPROCEEDINGS_FGC_441873, AUTHOR = {Ferro, M. and Giulivi, S. and Cappa, C.}, TITLE = {The AEREST reading database}, YEAR = {2020}, ABSTRACT = {Aerest is a reading assessment protocol for the concurrent evaluation of a child's decoding and comprehension skills. Reading data complying with the Aerest protocol were automatically collected and structured with the ReadLet web-based platform in a pilot study, to form the Aerest Reading Database. The content, structure and potential of the database are described here, together with the main directions of current and future developments.}, KEYWORDS = {reading database, reading efficiency, decoding, comprehension, multimodal analysis}, PAGES = {1-6}, URL = {http://www.scopus.com/record/display.url?eid=2-s2.0-85097912116\&origin=inward}, VOLUME = {2769}, PUBLISHER = {Accademia University Press (Torino, ITA)}, ISSN = {1613-0073}, ISBN = {9791280136282}, CONFERENCE_NAME = {7th Italian Conference on Computational Linguistics (CLIC-IT'20)}, CONFERENCE_PLACE = {Bologna, Italy}, CONFERENCE_DATE = {01-03/03/2021}, BOOKTITLE = {CEUR workshop proceedings}, } @INPROCEEDINGS{PIRRELLI_2020_INPROCEEDINGS_PCCDFGMNT_442758, AUTHOR = {Pirrelli, V. and Cappa, C. and Crepaldi, D. and Del Pinto, V. and Ferro, M. and Giulivi, S. and Marzi, C. and Nadalini, A. and Taxitari, L.}, TITLE = {Tracking the pace of reading with finger movements}, YEAR = {2020}, ABSTRACT = {Recent experimental evidence in visual perception analysis shows that eye and finger movements strongly correlate during scene exploration, at both individual and group levels. A familiar context which exploits this synergistic behaviour is when children learn to read, with the practice of finger-pointing to text as a support for their attention focus, directional movement and voice-print match. Using a tablet to display short texts, we collected evidence on the finger-pointing behaviour of 3rd-6th Italian graders engaged in both silent and oral reading. "Finger-tracking" data, sampled by the tablet and aligned with the text, made it possible to time a child's reading paceat word and sentence level. Results are shown to replicate established benchmarks in the reading literature, such as the difference in reading pace between age-matched typical and atypical readers as a function of word frequency and length, and neighbourhood entropy and Old20. Atypical readers show increasing difficulty with longer words, with a steeper time increment for word length > 6, integrating previous evidence. In addition, neighbourhood density plays a sparse facilitative role in atypical reading, with no significant interaction with neighbourhood entropy, pointing to a non trivial developmental interplay between sublexical reading and the richness of the Italian orthographic-phonological lexicon. Despite their different dynamics, optical and tactile strategies for text exploration prove to be highly congruent: this suggests that finger-tracking can be used as an ecological proxy for eye-tracking in reading assessment.}, KEYWORDS = {Reading, Finger tracking, Mental Lexicon, Word frequency, Word Length, Neighbourhood entropy}, PAGES = {1}, URL = {https://osf.io/hr62g/}, CONFERENCE_NAME = {Words in the World International Conference}, CONFERENCE_PLACE = {Montreal (Canada)}, CONFERENCE_DATE = {16-18/10/2020}, } @INPROCEEDINGS{CAPPA_2018_INPROCEEDINGS_CFGMNCP_396593, AUTHOR = {Cappa, C. and Ferro, M. and Giulivi, S. and Marzi, C. and Nahli, O. and Cardillo, F. A. and Pirrelli, V.}, TITLE = {ReadLet: piattaforma ICT per valutare l'efficienza di lettura}, YEAR = {2018}, ABSTRACT = {ReadLet è una piattaforma ICT pensata per valutare accuratamente l'efficienza di lettura nei bambini della scuola primaria. Combina tecnologia ICT portatile e cloud-computing con una serie di moduli software, specifici per modalità di somministrazione. Questi, implementati come servizi web, includono: i) valutazione dell'elaborazione del testo e della leggibilità; ii) valutazione della velocità di lettura (ad alta voce e silente) e delle sue fluttuazioni); iii) valutazione della correttezza della decodifica ad alta voce; iv) valutazione della comprensione del testo (in lettura silente e da ascolto). Un prototipo della tecnologia ReadLet è stato sperimentato su circa 200 alunni (8-11 anni), che variano per stato socio-economico, lingua (italiana, francese, araba) e area geografica (Italia, Svizzera, Marocco). L'utilizzo del tablet per la lettura è stato percepito dai bambini come un'esperienza coinvolgente e piacevole. Gli insegnanti hanno trovato lo strumento facile da utilizzare e in grado di fornire maggiori informazioni rispetto agli strumenti tradizionali.}, KEYWORDS = {leggere per capire, disturbi del linguaggio, screening}, URL = {https://www.airipa.it/congresso/pluginfile.php/2781/mod_resource/content/1/Programma%20Congresso%20AIRIPA_Arezzo_dettagliato-3.pdf}, CONFERENCE_NAME = {XXVII Congresso Nazionale AIRIPA}, CONFERENCE_PLACE = {Arezzo (Italy)}, CONFERENCE_DATE = {28-29/09/2018}, } @INPROCEEDINGS{FERRO_2018_INPROCEEDINGS_FCGMCP_396591, AUTHOR = {Ferro, M. and Cappa, C. and Giulivi, S. and Marzi, C. and Cardillo, F. A. and Pirrelli, V.}, TITLE = {ReadLet: an ICT platform for the assessment of reading efficiency in early graders}, YEAR = {2018}, ABSTRACT = {Reading is not just word decoding, but the joint product of decoding and deep linguistic comprehension [ 1 , 2 ]. Effective linguistic comprehension relies on language skills such as semantic and syntactic awareness. Both decoding and linguistic comprehension are necessary for reading comprehension, and neither is by itself sufficient [ 2 ]. However, current protocols for reading assessment measure decoding (reading accuracy and speed) and reading comprehension separately [ 3 , 4 , 5 ]. This does not allow evaluation of reading efficiency [ 6 ], defined as the ability to fully understand connected texts by minimising reading time, a cognitive ability that lies at the roots of students' academic achievement [ 8 , 7 ]. ReadLet is an ICT platform specifically designed to provide accurate, evidence-based assessment of reading efficiency in early grade children, by offering an ecological, non-invasive protocol for extensive data elicitation, storage and analysis. With ReadLet, early graders at school can read a one or two page text displayed on a tablet touchscreen, either silently or aloud. Children are asked to slide their finger across the words as they read, to guide directional tracking. After reading, the child is prompted with a few multiple-answer questions on text content presented one at a time, while the text remains displayed on the screen for the child to be able to retrieve relevant information. In the process, the tablet keeps track of time-aligned multimodal data: voice recording, finger sliding time, time of reading, time of question answering, and number of correct answers. Data are recorded, stored locally, sent to the ReadLet server through an internet connection, and processed remotely by a battery of cloud-based services, analysing data automatically to produce a detailed quantitative signature of each reading session. A server-based database aggregates anonymised data to make them available for specialists. Also individual's longitudinal profiles are stored, for them be queried and inspected upon authorised access. The platform combines portable ICT technology and cloud computing with a number of modality-specific software modules, implemented as web services including: i) a text processing and readability assessment service, consisting in a battery of tools for automated linguistic annotation of written texts and a machine-learning component assigning a readability score to annotated texts [ 9 ]; ii) a finger touch processing service aligning the child's finger sliding with the written text and measuring speed fluctuations; iii) a speech processing and decoding assessment service, aligning the acoustic record of child's reading with the written text and assessing correctness of recoding [ 10 ]. At the time of writing, the platform includes the first two modules only. Preliminary testing of a prototype version of ReadLet technology with a population of about 200 pupils aged 8 to 11, both male and female, varying for socio-economic status, language (Italian, French and Arabic) and geographical area (Italy and Morocco), showed that children are extremely responsive to using a tablet for reading, and very easy to engage in what they perceive as an enjoyable experience. We expect online databases of automatically classified cross-sectional and longitudinal data, accurate statistical modelling and developmental trends of reading literacy to help education professionals and clinical specialists assess the level of reading skills reached by the child, and decide which intervention programmes and measures are most appropriate. While information technology cannot and should not supplant the role and professional judgement of teachers and therapists, the project intends to provide portable tools, models and data for timely screening and daily management of reading difficulties and disorders.}, KEYWORDS = {reading efficiency, decoding, comprehension, language specific disorders}, PAGES = {61-61}, URL = {https://mentallexicon2018.ca/}, CONFERENCE_NAME = {11th International Conference on the Mental Lexicon}, CONFERENCE_PLACE = {Edmonton, Alberta (Canada)}, CONFERENCE_DATE = {25-28/09/2018}, } @INPROCEEDINGS{LEONI_2018_INPROCEEDINGS_LMCFG_396592, AUTHOR = {Leoni, F. and Muzio, C. and Cappa, C. and Ferro, M. and Giulivi, S.}, TITLE = {Il progetto AEREST: primi risultati in Italia e in Canton Ticino}, YEAR = {2018}, ABSTRACT = {Il progetto AEREST, per una valutazione ecologica dell'efficienza di lettura, è attualmente in corso presso alcune classi di scuola primaria di istituti italiani e ticinesi. Si presentano qui i risultati ottenuti a seguito della prima sessione di raccolta dati, che si è svolta nell'A.A. 2017-18 su circa 160 bambini italofoni di età compresa tra 8 e 11 anni. Lo scopo di questa prima fase sperimentale è stato duplice: 1. ottenere indicazioni sull'efficacia, ai fini della valutazione dell'efficienza di lettura, dei testi utilizzati nelle prove di cui si compone il test AEREST; 2. ottenere indicazioni sulla fattibilità dell'implementazione dello screening su tablet, in termini di facilità di somministrazione e di gradimento da parte dei soggetti; 3. esplorare e confrontare le performance di lettura nel campione italiano e ticinese, al fine di individuare strategie didattiche volte a potenziare le eventuali abilità carenti.}, KEYWORDS = {efficienza di lettura, screening}, URL = {https://www.airipa.it/congresso/pluginfile.php/2781/mod_resource/content/1/Programma%20Congresso%20AIRIPA_Arezzo_dettagliato-3.pdf}, CONFERENCE_NAME = {XXVII Congresso Nazionale AIRIPA}, CONFERENCE_PLACE = {Arezzo (Italy)}, CONFERENCE_DATE = {28-29/09/2018}, } @TECHREPORT{PINGITORE_2018_TECHREPORT_PMVDTBCB_385672, AUTHOR = {Pingitore, A. and Mastorci, F. and Vassalle, C. and Doveri, C. and Trivellini, G. and Bastiani, L. and Cappa, C. and Banti, D.}, TITLE = {REPORT NAZIONALE DATI AVATAR 2018}, YEAR = {2018}, ABSTRACT = {Rapporto sui dati AVATAR Nell'anno scolastico 2017/2018 è stata condotta un'indagine sugli studenti frequentanti le classi prime della scuola secondaria di primo grado. A tutti i ragazzi delle classi campionate sono stati somministrati questionari on-line anonimi per indagare i comportamenti correlati alla salute, il rapporto con la scuola, i genitori e i pari e altre informazioni generali che ne definissero condizione anagrafica e livello sociale. Sono stati monitorati complessivamente 819 studenti mediante questionari che hanno permesso di descrivere i comportamenti dei ragazzi e la loro percezione della salute e del benessere individuale. La disponibilità dei dati a livello regionale e nazionale è importante anche ai fini della definizione di adeguate politiche di intervento per questo target di popolazione nell'ottica della prevenzione primordiale. Il Progetto AVATAR fa parte della Ricerca Spontanea a Tema Libero del CNR.}, KEYWORDS = {benessere, prevenzione}, URL = {https://publications.cnr.it/doc/385672}, } @MISC{CAPPA_2017_MISC_C_319281, AUTHOR = {Cappa, C.}, TITLE = {RSR-DSA 1' e 2' anno scuola primaria}, YEAR = {2017}, ABSTRACT = {Software per lo scoring di RSR-DSA 1° e 2 anno scuola primaria}, KEYWORDS = {Disturbi specifici dell'Apprendimento, Difficoltà di apprendimento, dislessia, disprassia}, URL = {https://publications.cnr.it/doc/319281}, } @ARTICLE{CAPPA_2015_ARTICLE_CMMSBG_286919, AUTHOR = {Cappa, C. and Meloni, F. and Muzio, C. and Schilirò, A. and Bastiani, L. and Giulivi, S.}, TITLE = {A screening on Specific Learning Disorders in an Italian speaking high genetic homogeneity area}, YEAR = {2015}, ABSTRACT = {The aim of the present research is to investigate the prevalence of Specific Learning Disorders (SLD) in Ogliastra, a particular area of Sardinia, Italy. Having experienced centuries of isolation, Ogliastra has become a high genetic homogeneity area, particularly interesting for studies on different kinds of pathologies. Here we are going to describe the results of a screening carried out throughout 2 consecutive years in 49 second grade classes (24 considered in the first year and 25 in the second year of the study) of the Ogliastra region. A total of 610 pupils (average age 7.54 years; 293 female, 317 male) corresponding to 68.69% of all pupils who were attending second grade in the area, took part in the study. The tool used for the screening was the "RSR-DSA. Questionnaire for the detection of learning difficulties and disorders", which allowed to identify 83 subjects at risk (13.61% of the whole sample involved in the study). These took part in an enhancement training program carried out for about 6 months. After the program, pupils underwent assessment for reading, writing and calculation abilities, as well as a cognitive assessment. According to the results of the assessment, the prevalence of SLDs was 6.06%. 4.75% of the total sample manifested dyslexia in isolation or in comorbidity with other disorders. According to the first national epidemiological investigation carried out in Italy, the prevalence of SLDs is 3.1-3.2%, which is lower that the prevalence obtained in the present study. This result, together with the presence of several cases of SLD in isolation (17.14%) and with a 3:1 ratio of males to females diagnosed with a SLD (which is typical of several pathologies, disorders or characteristics with a genetic origin), can be interpreted as a confirmation of the genetic basis of SLDs.}, KEYWORDS = {Dyslexia, Specific Learning Disorders, prevalence, high genetic homogeneity, screening, primary school, Italian language}, PAGES = {329-342}, URL = {https://publications.cnr.it/doc/286919}, VOLUME = {45-46}, DOI = {10.1016/j.ridd.2015.07.011}, PUBLISHER = {Pergamon Press, New York, Stati Uniti d'America}, JOURNAL = {Research in developmental disabilities}, } @MISC{CAPPA_2015_MISC_C_348937, AUTHOR = {Cappa, C.}, TITLE = {APCM-2 programma di scoring per forma breve}, YEAR = {2015}, ABSTRACT = {Programma di elaborazione in Excel che permette di delineare i profili del singolo bambino a partire dai dati rilevati dalla forma breve dell'APCM-2 (L. Sabbadini, Hogrefe,2015), strumento utile sia per TNPEE che per logopedisti, oltre che per pediatri e NPI per meglio definire la diagnosi di DCD. La forma breve 2-3 anni è stata pensata con finalità di screening per rendere più facile e veloce la somministrazione nei presidi territoriali (nei centri ospedalieri di follow-up per bambini nati prematuri o a basso peso, e negli asili nido). Il software è scaricabile dal sito della casa editrice Hogrefe.}, KEYWORDS = {screening, DCD, disprassia}, URL = {http://www.hogrefe.it/media/filer_public/f2/fa/f2fad1b2-6047-4a2c-a254-b863a210c629/apcm-2_forma_breve.xltx}, } @EDITORIAL{CAPPA_2014_EDITORIAL_CCGM_348938, AUTHOR = {Cappa, C. and Carnovale, F. and Giulivi, S. and Muzio, C.}, TITLE = {Valutazione delle abilità dello studente: punti di forza e di debolezza}, YEAR = {2014}, ABSTRACT = {Versione tradotta e adattatta per la realtà italiana del 6° modulo del progetto europeo Dyslang. L'obiettivo di questo modulo è quello di fornire informazioni di base su come valutare le peculiarità di un allievo/studente con disturbo specifico di apprendimento, in particolare i suoi punti di forza e debolezza. La diagnosi vera e propria di un disturbo specifico è demandata a figure professionali quali logopedisti, psicologi, medici etc... Il presente modulo, dunque, intende fornire indicazioni utili, seppur non esaustive, sul ruolo di insegnante, genitori e altre figure professionali nel processo di valutazione.}, KEYWORDS = {DSA, dislessia}, URL = {http://dyslang.eu/elearning/pdf/module-6_ch.pdf}, } @INPROCEEDINGS{CARNOVALE_2014_INPROCEEDINGS_CCGM_286920, AUTHOR = {Carnovale, F. and Cappa, C. and Giulivi, S. and Muzio, C.}, TITLE = {Differenze nella percezione delle capacità scolastiche da parte degli studenti, dei genitori e degli insegnanti}, YEAR = {2014}, ABSTRACT = {Attraverso il questionario di osservazione sistematica per la rilevazione di difficoltà e disturbi dell'apprendimento RSR-DSA, si è indagata la percezione che gli studenti delle scuole secondarie di secondo grado hanno delle proprie capacità scolastiche, a confronto con i giudizi espressi dai loro genitori e insegnanti. Si è rivolta particolare attenzione ai comportamenti sostenuti dalle dinamiche psicologiche e relazionali connesse all'apprendimento. L'indagine si è svolta su due campione indipendenti provenienti da cinque regioni italiane (Piemonte,Veneto,Sardegna,Puglia,Campania). Il primo campione rappresenta la popolazione normale (n=circa1000), il secondo è composto da ragazzi con DSA(n=circa 30). Le medie dei valori totali risultati dai 2 campioni sono risultate statisticamente differenti p<.5.In entrambi i campioni è stata riscontrata un'influenza reciproca tra i livelli di ansia e sfiducia dei ragazzi e la percezione che essi hanno delle proprie capacità scolastiche. I ragazzi del campione normativo percepiscono più negativamente le proprie capacità rispetto agli adulti; mentre ciò non si verifica nel campione con DSA.}, URL = {https://publications.cnr.it/doc/286920}, CONFERENCE_NAME = {XXIII Congresso Nazionale Airipa-I disturbi dell'apprendimento}, CONFERENCE_PLACE = {Lucca}, CONFERENCE_DATE = {24-25 ottobre 2014}, } @INPROCEEDINGS{CAPPA_2014_INPROCEEDINGS_CGMCGP_318565, AUTHOR = {Cappa, C. and Giulivi, S. and Muzio, C. and Carbone, A. M. and Gaggi, M. and Pastarini, F.}, TITLE = {Questionario di osservazione sistematica per i bambini del primo anno della scuola dell'infanzia}, YEAR = {2014}, ABSTRACT = {Bi-3 è un nuovo strumento di osservazione sistematica utilizzabile dagli insegnanti della scuola dell'infanzia e rivolto ai bambini di età compresa tra 32 e 48 mesi. Lo strumento nasce dalla necessità degli insegnanti di avere a disposizione uno strumento che permetta loro di individuare i punti di forza e debolezza dei bambini, già dal primo anno della scuola dell'infanzia, al fine di programmare e mettere in atto precocemente un potenziamento mirato. Lo strumento guida l'osservazione anche attraverso una serie di schede da proporre al bambino, ed è progettato in modo tale da consentire di indagare 5 aree: motricità globale, abilità linguistiche, linguaggio-comunicazione-emozione e cognizione numerica. Lo strumento è dotato di un software che permette lo scoring immediato, e genera, inoltre, - dei grafici relativi alle aree indagate. La presente proposta intende offrire una descrizione dei risultati ottenuti da una sperimentazione preliminare dello strumento.}, PAGES = {40-40}, URL = {https://publications.cnr.it/doc/318565}, CONFERENCE_NAME = {I disturbi dell'apprendimento-XXIII Congresso Nazionale AIRIPA}, CONFERENCE_PLACE = {Lucca}, CONFERENCE_DATE = {24-25 ottobre 2014}, } @MISC{CAPPA_2014_MISC_CCFG_318800, AUTHOR = {Cappa, C. and Collerone, L. M. and Fernando, J. and Giulivi, S.}, TITLE = {LANGUAGE LEARNING AND DYSLEXIA IN THE MULTILINGUAL SOCIETY}, YEAR = {2014}, ABSTRACT = {During the European Council which took place at Lisbon in March 2000, a plan was issued (the Lisbon Strategy) to "support the employment, the economic reforms and the social cohesion into a knowledge-based economic context", and it focussed on the relevance of raising the cultural level. This perspective points to the key role of a good education and the learning of two foreign languages, over and above the mother-tongue, as a crucial element. The study of languages should not be considered as a self-contained activity, but as a primary element for permanet education and, particularly, for education to citizenship. This should apply even when objective or subjective "obstacles" are present, like for example a specific learning disability. If correct methodological choices are made "there is no reason why dyslexic students cannot learn, at least at a basic level, another language or more languages" (Gabrieli \& Gabrieli, 2008, p.14), provided that such choices are oriented towards the identification of strategies compatible with different cognitive styles and not the identification of different learning objectives. School curricula should then provide an inclusive teaching approach which can ensure the right to education for everyone and guarantee that everyone can realize their potential in the professional and social environment, reducing possible emotional or relational problems. The plurilingual background of the learner, a condition increasingly frequent in today's society, should be considered as a resource and not as an obstacle to strong learning. As Daloiso writes (2011) "Language is the mirror and vehicle for the culture of the people who speak it, and is inseparable from the language-culture binomial; from the comparison with "other" cultures, students will learn not only to appreciate their culture of origin, but also to be open, respectful and curious towards people belonging to "other" cultures. Unfortunately, the linguistic repertoire of the learner is often ignored and languages are taught apart from each other. This prevents the learner from acquiring a united, transversal and complex competence, that redefines his/ her identity and becomes part of it.}, KEYWORDS = {TEACHING, LEARNING, FOREIGN LANGUAGES, dyslexia}, URL = {http://www.dyslang.eu/elearning/pdf/module-4_.pdf}, } @MISC{CAPPA_2014_MISC_CFGS_318632, AUTHOR = {Cappa, C. and Fernando, J. and Giulivi, S. and Stoks, G.}, TITLE = {MULTILINGUALISM AND LITERACY DEVELOPMENT}, YEAR = {2014}, ABSTRACT = {Migration has always existed in European society, mostly due to economic reasons, internal conflicts or wars. Populations have become increasingly diverse, in terms of languages and cultures; however, many countries still find it difficult to perceive this as a positive factor. Differences, very often, are still a cause of distrust and conflict, instead of being seen as something enriching, something to benefit from under economic, social, cultural and educational points of view. The school system is one context that could most benefit from contact between languages and cultures. Many European bodies and Institutions have highlighted this aspect and have tried to encourage national authorities to enact inclusive educational policies to afford all students an adequate education, without any distinction related to language or culture of origin, and to guarantee effective support actions for students with disabilities or with special educational needs (European Agency for Development in Special Needs Education, 2009). In 1994 UNESCO declared that: "Schools should accommodate all children regardless of their physical, intellectual, social, emotional, linguistic or other conditions. This should include disabled and gifted children, street and working children, children from remote or nomadic populations, children from linguistic, ethnic or cultural minorities, and children from other disadvantaged or marginalized areas or groups"1. In 2009, a report on inclusive education in various European countries states that: "Instead of focusing on preparing children to fit into existing schools, the new emphasis focuses on preparing schools so that they can deliberately reach out to all children".It is extremely important for teachers to have the opportunity to enrich their knowledge and training in areas crucial to integration and inclusion, in order to be able to resolve any difficulties that may arise in the classroom. IIn this module, we are going to concentrate on different factors related to the coexistence of more than one language and culture both within the single individual (the plurilingual student) and in the educational context. In particular, we will try to describe the different types of multilingualism and the characteristics of plurilingual acquisition of language. We will talk about the relation between multilingualism and school and we will highlight the value of acquiring a plurilingual, pluricultural and intercultural competence.}, KEYWORDS = {Bilingualism, multilingualism, literacy development}, URL = {https://publications.cnr.it/doc/318632}, } @MISC{CAPPA_2014_MISC_CG_318751, AUTHOR = {Cappa, C. and Giulivi, S.}, TITLE = {DYSLEXIA ACROSS EUROPE}, YEAR = {2014}, ABSTRACT = {A lot of diversity is present across Europe with regard to issues related to dyslexia. Different countries adopt different definitions, have different norms concerning diagnosis and different regulations regarding support measures for dyslexic pupils and students. The picture is complicated by the increasing presence of immigrant plurilingual individuals, who are often not granted adequate support.}, KEYWORDS = {Dyslexia definitions, Europe, support measures}, URL = {https://publications.cnr.it/doc/318751}, } @MISC{CAPPA_2014_MISC_CGM_318721, AUTHOR = {Cappa, C. and Giulivi, S. and Muzio, C.}, TITLE = {UNDERSTANDING DYSLEXIA}, YEAR = {2014}, ABSTRACT = {Dyslexia is by now a widely known but poorly understood specific learning disability. It can be difficult to define because the causes underlying its measurable manifestations can be very variable. However, dyslexia is a real problem, which affects the learning of reading and writing of many individuals and whose effects may be exacerbated by an inadequate education. The complexity of the problem is increased by the fact that dyslexia and reading and writing difficulties may vary according to the cultural and linguistic background. You cannot talk about a "typical dyslexic". Each individual must be understood and helped in relation to their specific characteristics, linguistic background, learning styles, strengths and weaknesses. Unfortunately, many schools are still "unequipped for the diversity in learning that unfolds in the classrooms [...]. Educators often lack the know-how that's emerging from the latest research on the mind, brain, and learning to adequately respond to individual student needs. When students are taught in a way that is incompatible with how they learn, the natural strengths of their minds are neglected" 1 This will result in low self-esteem, anxiety, lack of motivation, and disengagement with learning and school. For these reasons it is extremely important for teachers to understand the nature of dyslexia, its manifestations and its consequences, and to be aware of the support measures that can be put in place to help their pupils overcome their difficulties. Teachers need to understand that by bringing "the science of learning to the art of teaching", they will be "rescuing those students who are struggling to learn right now, while transforming education for generations to come"2}, KEYWORDS = {Dyslexia, Specific Learning Disorders, neuurodevelopmental systems}, URL = {https://publications.cnr.it/doc/318721}, }