[{"id":358662,"last_updated":"2023-07-13 15:55:59","id_people":483012,"institutes":["ITD"],"type":"book","type_order":1,"type_people":"book","title":"Toolkit per la classe ibrida. Realizzare scenari inclusivi tra presenza e distanza","year":2023,"authors_people":"Benigno Vincenza; Caruso Giovanni; Fante Chiara; Ravicchio Fabrizio","authors_cnr":["Benigno, Vincenza","Caruso, Giovanni Paolo","Fante, Chiara","Ravicchio, Fabrizio"],"authors_cnr_id":["1869","10814","17918","21230"],"authors_cnr_institute":[""],"authors":["Benigno, V.","Caruso, G.","Fante, C.","Ravicchio, F."],"abstract":"Il volume Toolkit per la classe ibrida nasce a valle di una decennale esperienza di didattica a distanza in contesti educativi con studenti impossibilitati alla regolare frequenza scolastica. Le sperimentazioni condotte hanno permesso di delineare uno scenario didattico innovativo, definito \"classe ibrida\", che si genera dall'intersezione di differenti dimensioni (organizzativa, metodologica e tecnologica). Tale setting \u00e8 incentrato sul concetto di \"spazio ibrido\", ossia un nuovo ambiente che si crea tra luoghi e persone prossime o lontane tramite l'utilizzo delle tecnologie di rete. L'efficacia nell'utilizzo di soluzioni ibride richiede l'adozione di un approccio ecologico dove l'agire educativo si fonda su una visione collegiale e sulla costruzione di nuove competenze sociali e relazionali. Il volume intende sostenere i docenti nel progettare e realizzare attivit\u00e0 partecipative ed inclusive che trascendono la dicotomia tra didattica in presenza e a distanza grazie ad una modulazione dell'ibridazione dei tradizionali spazi fisici dell'aula.","keywords":["classe ibrida","inclusione","tecnologie didattiche"],"pages":"151","url":"https:\/\/series.francoangeli.it\/index.php\/oa\/catalog\/book\/953","volume":"","doi":"","editors_people":"","editors":[""],"published":"Toolkit per la classe ibrida","publisher":"Franco Angeli (Milano, ITA)","issn":"","isbn":"9788835152385","conference_name":"","conference_place":"","conference_date":""},{"id":358571,"last_updated":"2023-06-19 12:41:18","id_people":482698,"institutes":["ITD"],"type":"book","type_order":1,"type_people":"book","title":"Imparare ad apprendere senza soluzione di continuit\u00e0 negli spazi ibridi","year":2023,"authors_people":"Guglielmo Trentin","authors_cnr":["Trentin, Guglielmo"],"authors_cnr_id":["20429"],"authors_cnr_institute":[""],"authors":["Trentin, G."],"abstract":"Se \u00e8 vero che nessuno, oggi, \u00e8 in grado di disegnare gli scenari futuri in cui si muoveranno le nuove generazioni, \u00e8 anche vero che si pu\u00f2 almeno provare a ipotizzare come \"equipaggiarle\" per intraprendere il grande viaggio verso e attraverso quegli stessi scenari. L'ipotesi che si fa in questo volume \u00e8 che nello zaino del \"viaggiatore verso i possibili futuri\" non possano mancare due strumenti essenziali: da un lato, la capacit\u00e0 di autodirigere e autoregolare il proprio apprendimento continuo, abilitandolo e potenziandolo di volta in volta con l'ausilio di tecnologie sempre pi\u00f9 evolute; dall'altro saper cogliere le peculiarit\u00e0 dei nuovi spazi d'interazione che si vengono a determinare proprio grazie a quelle stesse tecnologie. Che cosa pu\u00f2 fare il mondo dell'istruzione, gi\u00e0 oggi, in questo senso? Sicuramente non limitarsi a dispensare conoscenze e dedicare il giusto tempo ad allenare gli studenti all'abitudine mentale di rilocare costantemente il proprio processo di apprendimento negli scenari e nelle situazioni che si possono presentare nel quotidiano a livello personale, professionale e sociale. Scenari e situazioni che sempre pi\u00f9 si svilupperanno nei cosiddetti spazi ibridi, prodotti dalla reciproca compenetrazione degli spazi reali e digitali e nei quali anche i processi di apprendimento formali, non-formali e informali tendono a fondersi naturalmente. In questo volume parleremo di spazi ibridi e in particolare della loro capacit\u00e0 di offrire una dimensione ideale per il seamless learning, ossia un processo di apprendimento senza soluzione di continuit\u00e0 che travalichi gli schemi classici dell'istruzione formale e aiuti gli studenti a diventare protagonisti del proprio futuro.","keywords":["seamless learning","hybrid learning spaces","mobile learning","learning to learn","self-regulated learning","self-directed learning"],"pages":"148","url":"https:\/\/series.francoangeli.it\/index.php\/oa\/catalog\/book\/994","volume":"","doi":"","editors_people":"","editors":[""],"published":"","publisher":"Franco Angeli (Milano, ITA)","issn":"","isbn":"978-88-351-2846-5","conference_name":"","conference_place":"","conference_date":""},{"id":357061,"last_updated":"2023-12-27 10:36:51","id_people":481168,"institutes":["ITD","IFT"],"type":"book","type_order":1,"type_people":"book","title":"Cooking Healthy European Paths","year":2023,"authors_people":"AA. VV.","authors_cnr":["Farella, Mariella","Arrigo, Marco","Chiazzese, Giuseppe","Todaro, Giovanni","Denaro, Paola","Dhrami, Doriana","La Grutta, Stefania","Malizia, Velia","Bonomolo, Anna"],"authors_cnr_id":["591","5910","8777","9600","11857","14894","18815","28120"],"authors_cnr_institute":[""],"authors":["Vv, A."],"abstract":"The book \"Cooking Healthy European Paths - CHEEP\" is the result of a multidisciplinary and synergetic effort that integrates research, education and innovation with the aim of informing, supporting and directing families, students and operators towards achieving a correct nutritional style paired with a healthy diet and cuisine. The involved schools, the University of Palermo and the CNR have worked on the creation of this book with the cooperation of various professional figures such as doctors, researchers, teachers, cooks and students to create a collection of 72 recipes which reflect the pilot path of professional development in healthy cooking carried on by the student from the partner countries involved in the project. Following a journey through the European partner countries, the students had the opportunity to try their hand at making recipes from different cultures and traditions revisited in a healthier light. The book consists of three parts: an introduction, a collection of recipes, and an interactive part that integrates the content. The introduction allows the reader to acquire knowledge on the pathologies of diabetes, coeliac disease, obesity and food allergies, their causes and treatment. A collection of recommendations for each pathology enriches the students' skills in approaching cooking and nutrition with greater awareness in the management and use of food and in the preparation of recipes without losing the pleasure of eating tasty food. The collection of 72 recipe cards is steeped in the flavours and traditions of the cuisine of the European partner Countries and is organized by interested pathology. Each pathology is identified by a colour: blue for diabetes, yellow for coeliac disease, green for obesity and red for food allergies. Each pathology has two Italian, French, Polish and Spanish menus created specifically for it, each of which consists of a first course, a second course and a dessert. The recipe cards also have icons indicating the presence of one or more of the following ingredient: crustacean, egg, fish, milk, nuts, shellfish, wheat, helping the reader to identify them. Properly reading the list of ingredients of each recipe is recommended for subjects with food allergies. The recipe cards are enriched with augmented reality content through the use of the CHEEP app. The students can use the app and capture the image of a dish, then access an augmented content characterized by a video that describes the main steps in the preparation of the dish. We would like to thank the schools, the teachers, the experts of the scientific committee who collaborated in drafting the recipes and the students of all the schools of the partner Countries who actively participated in the creation of these health-focused dishes by sharing the traditions, flavours and aromas of their Countries.","keywords":["Healthy cooking Path","Chronic diseases","Education","Augmented Reality"],"pages":"1-203","url":"http:\/\/eprints.bice.rm.cnr.it\/22330\/","volume":"1","doi":"10.57657\/cheep.2023","editors_people":"Giuseppe Chiazzese, Stefania La Grutta, Velia Malizia","editors":["Chiazzese, G.","La Grutta, S.","Malizia, V."],"published":"Cooking Healthy European Path","publisher":"CNR edizioni (P. le Aldo Moro, 7 00185 Roma, ITA)","issn":"","isbn":"9788880805496","conference_name":"","conference_place":"","conference_date":""},{"id":356797,"last_updated":"2023-04-24 11:46:26","id_people":480755,"institutes":["ITD"],"type":"book","type_order":1,"type_people":"book","title":"A guide for teachers on self-regulated learning in technology enhanced learning environments","year":2022,"authors_people":"Persico, Donatella","authors_cnr":["Persico, Donatella Giovanna"],"authors_cnr_id":["16349"],"authors_cnr_institute":[""],"authors":["Persico, D."],"abstract":"This document introduces the concept of Self-Regulated Learning (SRL) and focuses on how teachers who acknowledge the importance of developing their students' SRL skills can design their own teaching interventions in such a way as to maximize the opportunities for students to self-regulate. In fact, since practicing SRL is generally regarded as the best way to develop SRL skills, fostering SRL practice is at the core of any teaching strategy with this aim. Technology plays an important role in this development process, in that its use can be an enabling factor but also, in some cases, a hindering factor. Hence, the document also discusses the relationship between SRL and Technology Enhanced Learning Environments (TELEs) and how teachers and students can harness technology affordances for SRL. The document mostly addresses teachers and practitioners. Hence, its aim is not to provide in-depth competences on SRL but, rather, to summarize the main theories and ideas developed around this concept in order to support its understanding and awareness of its importance, thus encouraging teachers to apply principles of learning design to foster learners' SRL, especially in TELEs. The document is structured as follows. 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Designed to support schools in using digital technologies for teaching and learning effectively, SELFIE is an initiative of the European Commission and consists of an online self-reflection tool for members of the school community to complete voluntarily. It is free of charge and is made available to schools, including at upper secondary vocational education and training (VET) level, for them to assess their digital learning capacity. 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Sviluppata come strumento di supporto alla gestione di emergenze ambientali dovute a sversamenti di idrocarburi in mare, permette di \\dialogare\" con un complesso sistema di modelli matematici, capace di realizzare scenari di simulazione numerica della dispersione, trasporto e trasformazione degli idrocarburi in mare.","keywords":["dispersione di idrocarburi","modelli numerici"],"pages":"2-39","url":"https:\/\/www.cnr.it\/sites\/default\/files\/public\/media\/attivita\/editoria\/e-book_SOS-Piattaforme_def.pdf","volume":"","doi":"","editors_people":"","editors":[""],"published":"","publisher":"CNR EDIZIONI (ROMA, ITA)","issn":"","isbn":"978-88-8080-464-2","conference_name":"","conference_place":"","conference_date":""},{"id":314624,"last_updated":"2020-07-06 18:29:21","id_people":424524,"institutes":["ITD"],"type":"book","type_order":1,"type_people":"book","title":"Come disegnare un corso online: criteri di progettazione didattica e della comunicazione","year":2020,"authors_people":"Valeria Piras, Maria Cecilia Reyes, Guglielmo Trentin","authors_cnr":["Reyes Redondo, Maria Cecilia","Piras, Valeria","Trentin, Guglielmo"],"authors_cnr_id":["20429"],"authors_cnr_institute":[""],"authors":["Piras, V.","Reyes, M. C.","Trentin, G."],"abstract":"Perch\u00e9 questo volume? Principalmente per condividere con il lettore l'esperienza degli autori che, in occasione di progetti formativi online con componente erogativa fortemente centrata sui video, hanno avuto l'occasione di \"contaminare\" reciprocamente le proprie competenze di partenza, convergendo a una sorta di sintesi fra online-education design e communication design. Esperienza che ha consentito in tal modo a ciascun membro del team di mutuare conoscenze e crescere su entrambe le aree di competenza. In questo senso, scopo principale del volume \u00e8 offrire una sorta di guida, sia per la progettazione didattica e della comunicazione, sia per la progettazione e sviluppo di contenuti video. Allo stesso tempo, favorire l'acquisizione e l'uso di una terminologia condivisa fra tutte le componenti di un team di sviluppo e gestione di corsi online, team dove spesso confluiscono competenze e linguaggi provenienti da pi\u00f9 contesti professionali. 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Offrendo suggestioni e indicando possibili modalit\u00e0 applicative, il volume intende stimolare una riflessione su come la rete possa diventare veicolo di innovazione didattico-pedagogica, ponendosi quindi come testo introduttivo e non di approfondimento metodologico, n\u00e9 tantomeno teorico sull'uso educativo delle tecnologie di rete. 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Participation was truly international, with contributions from authors ranging from Armenia to the United Kingdom, from Botswana to Taiwan, from Colombia to South Africa, and from Kyrgyzstan to New Zealand. In total, lead authors came from 31 countries, across five continents. In total, 63 papers were submitted to the conference (all subjected to double-blind review by two independent reviewers), 35 were submitted for consideration for this post-conference book (with 18 subjected to a second round of double-blind review by two independent reviewers), and, following these later reviews, 27 were selected and accepted. On average, with 162 reviews undertaken in total (independent of reviews by the editors), each of the 63 papers were subjected to 2.6 reviews, and each of the 27 selected papers were subjected to 6 reviews. We are delighted to present the outcomes of the research undertaken by these 27 authors and their collaborators in this volume. The conference theme \"Empowering Learners for Life in the Digital Age\" drives our attention to the increasingly urgent need to allow each citizen to be able to face a society dramatically changed by technological evolution. Such a broad topic can be addressed in different ways and with different perspectives, which means that not only new skills and abilities are to be identified and addressed, but that the learning environment as a whole is to be reconsidered and questioned.","keywords":["computational thinking","computer science education","teachers education","games based learning","learning","learning assessment"],"pages":"284","url":"https:\/\/www.springer.com\/978-3-030-23512-3","volume":"524","doi":"10.1007\/978-3-030-23513-0","editors_people":"","editors":[""],"published":"","publisher":"Springer (Berlin Heidelberg, DEU)","issn":"","isbn":"978-3-030-23512-3","conference_name":"","conference_place":"","conference_date":""},{"id":314492,"last_updated":"2020-11-23 14:51:22","id_people":392008,"institutes":["ITD"],"type":"book","type_order":1,"type_people":"book","title":"Classi ibride e inclusione socio-educativa: il progetto TRIS","year":2018,"authors_people":"Benigno V., Caruso G., Fante C., Ravicchio F., Trentin G.","authors_cnr":["Caruso, Giovanni Paolo","Ravicchio, Fabrizio","Fante, Chiara","Benigno, Vincenza","Trentin, Guglielmo"],"authors_cnr_id":["1869","20429"],"authors_cnr_institute":[""],"authors":["Benigno, V.","Caruso, G.","Fante, C.","Ravicchio, F.","Trentin, G."],"abstract":"Gravi patologie croniche costringono molti studenti a lunghe assenze da scuola. L'isolamento che ne consegue, impedisce lo scambio continuativo con compagni e insegnanti oltre a rendere problematico il rientro in classe. Tutto ci\u00f2 rallenta il processo di apprendimento e mina il senso di appartenenza al gruppo dei pari. Per questa ragione, nel 2013, MIUR, CNR e Fondazione TIM, lanciano il progetto TRIS (Tecnologie di Rete e Inclusione Socio-educativa) per studiare un modello di intervento centrato su approcci didattici attivi e partecipativi, estendibile a tutte le situazioni di assenza prolungata. Elemento cardine del modello \u00e8 la cosiddetta \"classe ibrida inclusiva\", un mix fra spazi fisici e digitali che non si limita a far fruire passivamente le lezioni da casa, ma che consente all'alunno di percepirsi in aula e, al contempo, essere percepito presente dai propri pari attraverso un coinvolgimento diretto nelle attivit\u00e0 didattiche. 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We therefore ask you to read the instructions in this booklet carefully because this will assist you to observe your child in a methodical way during the use of the system. 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M. C.","Hasegawa, R. T. T."],"abstract":"AHA is a pilot project funded by the European Commission Directorate-General for Communications Network Content and Technology for Technologies and Tools for Children and Young People with ADHD. The acronym AHA means ADHD-Augmented. The AHA pilot project investigates the efficacy of Augmented Reality (AR) in strengthening reading and spelling abilities in children with ADHD adopting an evidence-based intervention approach. Specifically, the AHA project involves the integration of a series of AR objects with WordsWorthLearning\u00a9 Programme (WWL), a web-based educational tool previously created to improve reading and spelling skills in individuals aged 6 years and over, and the Web Health Application for ADHD Monitoring (WHAAM). The integration process produced the AHA web-based service that allows parents, teachers, and other professionals to monitor the behaviour of children engaged in the reading and spelling activities provided by the system. Overall, the AHA project represents an effort to evaluate whether AR can support children diagnosed with ADHD in improving their reading and spelling literacy and sustaining their attention and engagement with the task.","keywords":["ADHD","augmented reality","reading and spelling difficulties"],"pages":"","url":"https:\/\/publications.cnr.it\/doc\/442805","volume":"","doi":"","editors_people":"","editors":[""],"published":"","publisher":"","issn":"","isbn":"978-1-910963-25-8","conference_name":"","conference_place":"","conference_date":""},{"id":314467,"last_updated":"2020-10-19 20:55:19","id_people":383481,"institutes":["ITD"],"type":"book","type_order":1,"type_people":"book","title":"A manifesto for European Video Games","year":2018,"authors_people":"Haggis, M., Perrotta, C., Persico, D., Bailey, C., Earp, J., Dagnino, F., Passarelli, M. Manganello, F., Pozzi, F., Buijtenweg, T.","authors_cnr":["Pozzi, Francesca","Dagnino, Francesca Maria","Manganello, Flavio","Passarelli, Marcello","Pozzi, Francesca","Earp, Jeffrey Ronald","Persico, Donatella Giovanna"],"authors_cnr_id":["6788","11030","16349"],"authors_cnr_institute":[""],"authors":["Haggis",", M.","Perrotta",", C.","Persico",", D.","Bailey",", C.","Earp",", J.","Dagnino",", F.","Passarelli","Manganello, M.",", F.","Pozzi",", F.","Buijtenweg",", T."],"abstract":"This Manifesto is one of the final outputs of the Gaming Horizons project (https:\/\/www.gaminghorizons.eu\/) and summarizes a number of recommendations emerged from previous phases of work by expressing them in terms of 4 Foundational Statements and 9 Actions.","keywords":["Foundational statements","Actions","Manifesto","Vido Games","Policy","Learning","Education","Game Based Learning"],"pages":"40","url":"https:\/\/doi.org\/10.17471\/54006","volume":"","doi":"10.17471\/54006","editors_people":"","editors":[""],"published":"","publisher":"CNR EDIZIONI (ROMA, ITA)","issn":"","isbn":"9788880802815","conference_name":"","conference_place":"","conference_date":""},{"id":314481,"last_updated":"2020-11-23 14:51:37","id_people":386856,"institutes":["ITD"],"type":"book","type_order":1,"type_people":"book","title":"Docenti in Ospedale e a Domicilio. L'esperienza di una scuola itinerante","year":2017,"authors_people":"Benigno Vincenza, Fante Chiara, Caruso Giovanni","authors_cnr":["Fante, Chiara","Benigno, Vincenza","Caruso, Giovanni Paolo"],"authors_cnr_id":["1869","10814"],"authors_cnr_institute":[""],"authors":["Benigno, V.","Fante, C.","Caruso, G."],"abstract":"Il Volume ha come obiettivo principale quello di presentare i risultati dell'\"L'indagine sulla Scuola in Ospedale e sull'Istruzione Domiciliare\", nata da una collaborazione fra MIUR - Dipartimento dell'Istruzione, Direzione Generale per lo Studente, l'Integrazione, la Partecipazione e la Comunicazione, l'ITD-CNR, il Centro METID e Politecnico di Milano e finalizzata a indagare le caratteristiche organizzative, gli approcci didattici, le abitudini di utilizzo delle tecnologie, i particolari bisogni formativi, i fattori di stress e gratificanti legati alla professione delle due popolazioni di docenti oggetto di indagine.","keywords":["Scuola in Ospedale","Istruzione Domiciliare"],"pages":"174","url":"https:\/\/publications.cnr.it\/doc\/386856","volume":"","doi":"","editors_people":"","editors":[""],"published":"Docenti in Ospedale e a Domicilio. L'esperienza di una scuola itinerante","publisher":"Franco Angeli (Milano, ITA)","issn":"","isbn":"9788891750181","conference_name":"","conference_place":"","conference_date":""},{"id":314388,"last_updated":"2022-06-09 17:34:42","id_people":363563,"institutes":["ITD"],"type":"book","type_order":1,"type_people":"book","title":"Developing Computational Thinking in Compulsory Education. Implications for policy and practice","year":2016,"authors_people":"Stefania Bocconi, Augusto Chioccariello, Giuliana Dettori, Anusca Ferrari, Katja Engelhardt, Panagiotis Kampylis, Yves Punie","authors_cnr":["Dettori, Giuliana","Bocconi, Stefania","Chioccariello, Augusto"],"authors_cnr_id":["4726","10999","29510"],"authors_cnr_institute":[""],"authors":["Bocconi, S.","Chioccariello, A.","Dettori, G.","Ferrari, A.","Engelhardt, K.","Kampylis, P.","Punie, Y."],"abstract":"In the past decade, Computational Thinking (CT) and related concepts (e.g. coding, programing, algorithmic thinking) have received increasing attention in the educational field. This has given rise to a large amount of academic and grey literature, and also numerous public and private implementation initiatives. Despite this widespread interest, successful CT integration in compulsory education still faces unresolved issues and challenges. This report provides a comprehensive overview of CT skills for schoolchildren, encompassing recent research findings and initiatives at grassroots and policy levels. It also offers a better understanding of the core concepts and attributes of CT and its potential for compulsory education. The study adopts a mostly qualitative approach that comprises extensive desk research, a survey of Ministries of Education and semi-structured interviews, which provide insights from experts, practitioners and policy makers. The report discusses the most significant CT developments for compulsory education in Europe and provides a comprehensive synthesis of evidence, including implications for policy and practice.","keywords":["Computational Thinking","programming","compulsory education","digital competence"],"pages":"1-68","url":"https:\/\/publications.jrc.ec.europa.eu\/repository\/handle\/JRC104188","volume":"EUR 28295 EN","doi":"10.2791\/792158","editors_people":"","editors":[""],"published":"","publisher":"Publications Office of the European Union (Luxembourg, BEL)","issn":"","isbn":"978-92-79-64442-9","conference_name":"","conference_place":"","conference_date":""},{"id":314436,"last_updated":"2017-08-01 10:00:44","id_people":374701,"institutes":["ITD"],"type":"book","type_order":1,"type_people":"book","title":"Guida al disturbo da deficit di attenzione e iperattivit\u00e0","year":2016,"authors_people":"Antonella Chifari","authors_cnr":["Chifari, Antonella"],"authors_cnr_id":["8786"],"authors_cnr_institute":[""],"authors":["Chifari, A."],"abstract":"La monografia si propone come guida per un aggiornamento sui diversi aspetti che caratterizzano il Disturbo da Deficit di Attenzione e Iperattivit\u00e0, ancora troppo spesso sotto o ipervalutato, o addirittura non riconosciuto con ripercussioni piuttosto importanti sul piano degli apprendimenti, delle relazioni, dell'adattamento all'ambiente da parte del soggetto che ne \u00e8 affetto. La guida \u00e8 rivolta a psicologi, pedagogisti, neuropsichiatri infantili, pediatri, educatori, logopedisti ma anche ai genitori e agli insegnanti delle scuole di ogni ordine e grado per sensibilizzare tali figure ad una presa in carico di rete capace di sostenere e accompagnare lo sviluppo cognitivo, emotivo e comportamentale di quel 6-7% di alunni che ancora oggi sono trattati come bambini svogliati e monelli. I contenuti, pur espressi in \"psicologese\" non renderanno la lettura di difficile comprensione, anzi accompagneranno il lettore anche meno navigato a sapere cosa dicono gli esperti del settore, quali contraddizioni sono ancora oggi presenti nella fase di individuazione e diagnosi precoce, i miti da sfatare, quali sono i fattori di rischio e di protezione che si associano abitualmente al disturbo, quali i metodi di valutazione e di intervento pi\u00f9 efficaci in quanto corroborati dalla ricerca scientifica. Un'ultima sezione dedica alcuni cenni sulle normative relative a BES e ADHD, con riferimento alle modalit\u00e0 di stesura del Piano di Apprendimento Personalizzato (PDP) in questo ambito.","keywords":["ADHD","BES","Assessment Funzionale","Applicazione WHAAM"],"pages":"158","url":"https:\/\/goo.gl\/KNZjiz","volume":"1","doi":"","editors_people":"Antonella Chifari","editors":["Chifari, A."],"published":"Guida al disturbo da deficit di attenzione e iperattivit\u00e0","publisher":"","issn":"","isbn":"978-88-99934-27-9","conference_name":"","conference_place":"","conference_date":""},{"id":314368,"last_updated":"2023-04-24 20:03:24","id_people":355111,"institutes":["ITD"],"type":"book","type_order":1,"type_people":"book","title":"Auto-regolazione nell'apprendimento online","year":2016,"authors_people":"Persico D.","authors_cnr":["Persico, Donatella Giovanna"],"authors_cnr_id":["16349"],"authors_cnr_institute":[""],"authors":["Persico, D."],"abstract":"Questo documento costituisce il materiale di accompagnamento alle video-lezioni della seconda settimana (Sezione 2) del MOOC EduOpen \"Didatech\", dedicata al tema dell'auto-regolazione dell'apprendimento e alle modalit\u00e0 con cui \u00e8 possibile progettare percorsi e ambienti di apprendimento online che favoriscano l'apprendimento auto-regolato. Nella prima parte, dedicata all'auto-regolazione dell'apprendimento come concetto generale, si presenter\u00e0 il concetto di SRL e il modello ciclico dell'auto-regolazione proposto da Zimmermann (1998), che illustra le tre principali fasi attraverso cui un individuo auto-regola il proprio apprendimento, si discuter\u00e0 l'importanza del SRL in diversi contesti di apprendimento e si illustreranno i principi che consentono di progettare percorsi e\/o ambienti di apprendimento capaci di facilitare l'auto-regolazione. Nella seconda parte, dedicata al rapporto tra auto-regolazione dell'apprendimento e tecnologie, si discuter\u00e0 in che modo i principi di progettazione sopra citati possono essere messi in pratica grazie alle tecnologie e si analizzer\u00e0, in particolare, il caso degli ambienti di apprendimento di stampo socio-costruttivista.","keywords":["self-regulated learning","online learning"],"pages":"20","url":"https:\/\/doi.org\/10.17471\/54016","volume":"","doi":"10.17471\/54016","editors_people":"","editors":[""],"published":"","publisher":"CNR edizioni (P. le Aldo Moro, 7 00185 Roma, ITA)","issn":"","isbn":"9788880801993","conference_name":"","conference_place":"","conference_date":""},{"id":314307,"last_updated":"2021-11-13 13:08:23","id_people":343194,"institutes":["ITD"],"type":"book","type_order":1,"type_people":"book","title":"WHAAM A new online service supporting parents and teachers of children with ADHD","year":2015,"authors_people":"Alves Silvia, Bamidis Panagiotis, Bilbow Andrea, Chiazzese Giuseppe, Chifari Antonella, Denaro Paola, Di Giuseppe Onofrio, Doherty Gavin, McGee Colin, Merlo Gianluca, Nikoladau Maria, Sanches-Ferreira Manuela, Santos Miguel, Seta Luciano, Silvera-Maia Monica, Spachos Dimitris","authors_cnr":["Di Giuseppe, Onofrio","Chiazzese, Giuseppe","Seta, Luciano","Chifari, Antonella","Denaro, Paola","Merlo, Gianluca"],"authors_cnr_id":["4906","5910","8236","8786","9600","11434"],"authors_cnr_institute":[""],"authors":["Alves, S.","Bamidis, P.","Bilbow, A.","Chiazzese, G.","Chifari, A.","Denaro, P.","Di Giuseppe, O.","Doherty, G.","McGee, C.","Merlo, G.","Nikoladau, M.","Sanches Ferreira, M.","Santos, M.","Seta, L.","Silvera Maia, M.","Spachos, D."],"abstract":"A book about a new online service to support parents and teachers of ADHD children","keywords":["ADHD","mobile application","web application","behavioral treatment","evidence-based","monitoring"],"pages":"1-32","url":"https:\/\/publications.cnr.it\/doc\/343194","volume":"","doi":"","editors_people":"","editors":[""],"published":"","publisher":"","issn":"","isbn":"978-0-9554033-5-4","conference_name":"","conference_place":"","conference_date":""},{"id":346050,"last_updated":"2015-10-29 16:34:27","id_people":335564,"institutes":["ITD"],"type":"book","type_order":1,"type_people":"book","title":"Formazione in rete, teleworking e inclusione lavorativa","year":2015,"authors_people":"Fabrizio Ravicchio, Manuela Repetto, Guglielmo Trentin","authors_cnr":["Ravicchio, Fabrizio","Repetto, Manuela","Trentin, Guglielmo"],"authors_cnr_id":["15351","20429"],"authors_cnr_institute":[""],"authors":["Ravicchio, F.","Repetto, M.","Trentin, G."],"abstract":"Oggi, una vasta gamma di professioni pu\u00f2 essere potenzialmente adattata alle persone con invalidit\u00e0 di tipo fisico, grazie anche a modi innovativi di utilizzo delle tecnologie informatiche e della comunicazione sia per la formazione (formazione in rete) del soggetto svantaggiato, sia per il suo inserimento lavorativo in modalit\u00e0 flessibile (telelavoro, smart working). E proprio la formazione in rete e il lavoro a distanza\/flessibile sono state le principali tematiche del Progetto SCINTILLA (SCenari INnovativi di Teleformazione per l'Inclusione Lavorativa in LiguriA), finanziato dalla Regione Liguria nel biennio 2013-2014 e condotto dall'Istituto per le Tecnologie Didattiche del CNR di Genova. Questo volume rappresenta una sorta di \"memoria\" del progetto, racco\u00acgliendo i risultati conseguiti da Scintilla, nonch\u00e9 il processo che ha portato al loro conseguimento. Per quanto il progetto si sia concentrato sulla ricerca di soluzioni per l'inclusione di soggetti svantaggiati, di fatto, si \u00e8 rivelato, per le entit\u00e0 coinvolte, occasione per una riflessione a pi\u00f9 ampio spettro sulla possibilit\u00e0 di innovare i propri processi produttivi\/lavorativi attraverso l'adozione dello smart working, e questo a prescindere dalla presenza o meno di un lavoratore svantaggiato. Infatti, come gi\u00e0 rilevato in analoghe esperienze, sono proprio le situazioni estreme a fungere da \"Cavallo di Troia\" per l'introduzione di forme di smart working nelle organizzazioni, estendendole ad altri ruoli e funzioni interne alle stesse organizzazioni.","keywords":["tecnologie di rete teleworking inclusione lavorativa formazione domiciliare smart work"],"pages":"160","url":"https:\/\/publications.cnr.it\/doc\/335564","volume":"","doi":"","editors_people":"","editors":[""],"published":"","publisher":"Franco Angeli (Milano, ITA)","issn":"","isbn":"978-88-917-2667-4","conference_name":"","conference_place":"","conference_date":""},{"id":314068,"last_updated":"2021-02-01 16:54:31","id_people":297322,"institutes":["ITD"],"type":"book","type_order":1,"type_people":"book","title":"Web Health Application for Adhd Monitoring Context-Driven Framework","year":2013,"authors_people":"Alves S\u00edlvia, Bamidis Panagiotis, Bilbow Andrea, Callahan Amy, Chiazzese Giuseppe, Chifari Antonella, Denaro Paola, Doherty Gavin, Janegerber Sarah, McGee Colin, Merlo Gianluca, Myttas Nikos, Nikolaidou Maria, Rinaldi Rosalia, Sanches-Ferreira Manuela, Santos Miguel, Sclafani Matteo, Seta Luciano, Silveira- Maia Monica","authors_cnr":["Chiazzese, Giuseppe","Seta, Luciano","Chifari, Antonella","Merlo, Gianluca"],"authors_cnr_id":["5910","8236","8786","11434"],"authors_cnr_institute":[""],"authors":["Alves, S.","Bamidis, P.","Bilbow, A.","Callahan, A.","Chiazzese, G.","Chifari, A.","Denaro, P.","Doherty, G.","Janegerber, S.","McGee, C.","Merlo, G.","Myttas, N.","Nikolaidou, M.","Rinaldi, R.","Sanches Ferreira, M.","Santos, M.","Sclafani, M.","Seta, L.","Silveira Maia, M."],"abstract":"This Framework (FW) is a result of this activity. It represents the experiences and vision of the project partners and defines the general background needed to develop both the WHAAM application and the online services. It does not intend to describe definitively ADHD, or discuss the different models developed to explain how ADHD can function, or its causes and consequences. A lot of approaches have been developed to treat ADHD in the course of time, and many manuals and web sites are able to provide excellent resources on these topics. This FW was intended as a work instrument drawn from the Partners experiences, stories and instances in which the use of technology has been introduced and used to both inspire and develop the subsequent activities of the projects.","keywords":["ADHD","WHAAM","Monitoring of behaviour"],"pages":"151","url":"http:\/\/www.whaamproject.eu\/images\/documents\/WhaamFrameworkEN.pdf","volume":"","doi":"","editors_people":"Antonella Chifari","editors":["Chifari, A."],"published":"","publisher":"CNR-Istituto per le tecnologie didattiche (Palermo, ITA)","issn":"","isbn":"978-88-903133-8-7","conference_name":"","conference_place":"","conference_date":""},{"id":314191,"last_updated":"2015-02-24 12:45:27","id_people":317812,"institutes":["ITD"],"type":"book","type_order":1,"type_people":"book","title":"Guidelines on adaptation of the UNESCO framework for teachers","year":2013,"authors_people":"Vittorio Midoro","authors_cnr":["Midoro, Vittorio"],"authors_cnr_id":[""],"authors_cnr_institute":["102"],"authors":["Midoro, V."],"abstract":"","keywords":[""],"pages":"","url":"http:\/\/unesdoc.unesco.org\/images\/0022\/002241\/224188e.pdf","volume":"","doi":"","editors_people":"","editors":[""],"published":"","publisher":"IITE UNESCO (Mosca, RUS)","issn":"","isbn":"978-5-4269-0046-2","conference_name":"","conference_place":"","conference_date":""},{"id":313469,"last_updated":"2015-12-25 10:51:51","id_people":207554,"institutes":["ITD"],"type":"book","type_order":1,"type_people":"book","title":"I social network nell'educazione. Basi teoriche, modelli applicativi e linee guida","year":2013,"authors_people":"Ranieri M., Manca S.","authors_cnr":["Manca, Stefania"],"authors_cnr_id":["1886"],"authors_cnr_institute":["102"],"authors":["Ranieri, M.","Manca, S."],"abstract":"Nella storia recente delle tecnologie digitali uno dei fenomeni pi\u00f9 significativi \u00e8 stato quello della nascita dei cosiddetti social media e, in particolare, dei social network. L'ampia diffusione di queste tecnologie sta sollevando nuovi interrogativi anche sul versante educativo. Trattandosi di artefatti che mediano le relazioni sociali e l'accesso alle informazioni, il loro impiego ha un impatto sulla vita sociorelazionale delle persone e sulle modalit\u00e0 di fruizione e produzione della conoscenza. Il problema pu\u00f2 essere affrontato distinguendo tre dimensioni rilevanti: l'educazione ai social network, l'apprendimento e la formazione con i social network. Il volume intende offrire un quadro completo di queste tre tematiche, con un'attenzione sia agli aspetti teorici sia a quelli applicativi, nell'ottica di fornire a studenti, insegnanti e policy maker le coordinate metodologiche e operative utili per orientarsi nei nuovi scenari delineati dai social network.","keywords":["social network","apprendimento formale","apprendimento informale"],"pages":"1-210","url":"https:\/\/publications.cnr.it\/doc\/207554","volume":"","doi":"","editors_people":"","editors":[""],"published":"","publisher":"Centro Studi Erickson (Frazione Gardolo, ITA)","issn":"","isbn":"978-88-590-0428-8","conference_name":"","conference_place":"","conference_date":""},{"id":314124,"last_updated":"2015-02-19 11:06:27","id_people":207869,"institutes":["ITD"],"type":"book","type_order":1,"type_people":"book","title":"New pedagogical approaches in game enhanced learning: curriculum integration","year":2013,"authors_people":"AA. VV.","authors_cnr":["Ott, Michela"],"authors_cnr_id":["15093"],"authors_cnr_institute":[""],"authors":["Vv, A."],"abstract":"This book is set at the juncture of two research fields: Technology Enhanced Learning and Game-Based Learning. It is one of the outcomes from GEL (Game Enhanced Learning), a one-year \"Theme Team\" initiative supported by the STELLAR Network of Excellence (NoE). The ultimate aim of GEL is to explore key challenges in the field of game-enhanced learning, with particular regard for pedagogical aspects. The GEL Theme Team comprises seven researchers from six European countries (the members of the advisory board of this book). GEL's members have various backgrounds and expertise but are all actively involved in aspects of Game-Based Learning research, including application in learning contexts (school, higher and vocational education, military training) as well as game design and implementation. Two members belong to STELLAR and six are involved in GALA, a European NoE dedicated to Serious Games . This book has provided an opportunity to gather knowledge in the field and to explore issues of game enhanced learning from the specific perspective of curriculum integration. It comprises contributions both from GEL members and from other researchers investigating the various aspects of introducing and integrating games in curricula.","keywords":["game enhanced learning","Serious games","curriculum","formal education Technology Enhanced learning"],"pages":"310","url":"http:\/\/www.igi-global.com\/book\/new-pedagogical-approaches-game-enhanced\/72365","volume":"","doi":"","editors_people":"Michela Ott","editors":["Ott, M."],"published":"","publisher":"","issn":"","isbn":"978-1-4666-3950-8","conference_name":"","conference_place":"","conference_date":""},{"id":313393,"last_updated":"2017-03-03 17:29:59","id_people":202588,"institutes":["ITD"],"type":"book","type_order":1,"type_people":"book","title":"Mobile learning for visually impaired people","year":2012,"authors_people":"M.Allegra, M.Arrigo, V.Dal Grande, P.Denaro, D.La Guardia, S.Ottaviano, G.Todaro","authors_cnr":["La Guardia, Dario","Arrigo, Marco","Allegra, Mario","Todaro, Giovanni","Ottaviano, Simona","Denaro, Paola","Dal Grande, Valentina"],"authors_cnr_id":["591","1502","8777","8832","9600","10602"],"authors_cnr_institute":[""],"authors":["Allegra, M.","Arrigo, M.","Dal Grande, V.","Denaro, P.","La Guardia, D.","Ottaviano, S.","Todaro, G."],"abstract":"This book is a result of the VODIE - Vocational Education of Visually Impaired People via Distance Education, a two-year project funded by the European Commission within the Lifelong Learning Programme, Multilateral Project, Leonardo Da Vinci. The main aim of the project, coordinate by U?ak University - vocational school of distance education (Turkey), is to increase the opportunities and quality of vocational training for visually impaired individuals","keywords":["Mobile Learning","Lifelong Learning","Mobile accessibility","Visual Impaired students","Moodle"],"pages":"79","url":"https:\/\/publications.cnr.it\/doc\/202588","volume":"","doi":"","editors_people":"","editors":[""],"published":"","publisher":"CNR-Istituto per le tecnologie didattiche (Palermo, ITA)","issn":"","isbn":"978-88-903133-6-3","conference_name":"","conference_place":"","conference_date":""},{"id":313423,"last_updated":"2017-03-03 17:32:19","id_people":203373,"institutes":["ITD"],"type":"book","type_order":1,"type_people":"book","title":"Towards accessible Mobile Learning","year":2012,"authors_people":"Mario Allegra, Marco Arrigo, Valentina Dal Grande, Paola Denaro, Dario La Guardia, Simona Ottaviano, Giovanni Todaro","authors_cnr":["La Guardia, Dario","Arrigo, Marco","Allegra, Mario","Todaro, Giovanni","Ottaviano, Simona","Denaro, Paola","Dal Grande, Valentina"],"authors_cnr_id":["591","1502","8777","8832","9600","10602"],"authors_cnr_institute":[""],"authors":["Allegra, M.","Arrigo, M.","Dal Grande, V.","Denaro, P.","La Guardia, D.","Ottaviano, S.","Todaro, G."],"abstract":"This e-book is a result of the VODIE - Vocational Education of Visually Impaired People via Distance Education, a two-year project funded by the European Commission within the Lifelong Learning Programme, Multilateral Project, Leonardo Da Vinci. The main aim of the project, coordinate by Usak University - vocational school of distance education (Turkey), is to increase the opportunities and quality of vocational training for visually impaired individuals The e-book is available at the iTunes store for free.","keywords":["Mobile Learning","Lifelong Learning","Mobile accessibility","Visual Impaired students","Moodle"],"pages":"","url":"https:\/\/itunes.apple.com\/it\/book\/towards-accessible-mobile\/id583337675?mt=11","volume":"","doi":"","editors_people":"","editors":[""],"published":"","publisher":"CNR-Istituto per le tecnologie didattiche (Palermo, ITA)","issn":"","isbn":"978-88-903133-7-0","conference_name":"","conference_place":"","conference_date":""},{"id":314175,"last_updated":"2015-02-19 15:33:26","id_people":313912,"institutes":["ITD"],"type":"book","type_order":1,"type_people":"book","title":"Creare e condividere conoscenze in gruppo. Un modello per l'analisi delle interazioni in rete","year":2012,"authors_people":"Manuela Repetto","authors_cnr":["Repetto, Manuela"],"authors_cnr_id":["15351"],"authors_cnr_institute":["102"],"authors":["Repetto, M."],"abstract":"Quello in cui agiscono i gruppi che apprendono collaborando in rete \u00e8 un ambiente cognitivo complesso, in cui gli elementi della conoscenza vengono connessi in modo creativo tramite la costruzione autonoma e allo stesso tempo collaborativa di significati condivisi, che migliorano le conoscenze individuali e del gruppo. L'approccio presentato in questo volume di analisi delle dinamiche comunicative assunte dal gruppo che collabora in rete mira a cogliere il carattere peculiare con cui questa entit\u00e0 dinamica si forma e \"si trasforma\". 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